Minimalismi

Minimalismi-postaussarja | To do-lista

Pitkästä aikaa minimalismi-aiheen pariin! Mitä minimalismi mulle itselleni tämän ajan jälkeen edelleen merkitsee, on järjestystä, elinympäristöni harmoniaa ja miellyttävyyttä. Ennen kaikkea henkistä tilaa, joka taas vähentää yleistä kuormitusta elämässäni. En tiedä onko minimalismille olemassa tarkkaa määritettä, mutta mulle se ei missään tapauksessa kuitenkaan merkitse äärilaitaa eli askeettisuutta – edelleen saatan hyvinkin ostaa tavaroita, mutta pohdin ne tarkkaan ja harkitusti. Kodissani on huonekaluja ja koriste-esineitä. Vaatteita omistan, mutta haluan että ne ovat mahdollisuuden mukaan laadukkaita ja sellaisia joista pidän, sekä tarpeen mukaan myös yhdisteltävissä moneksi eri asuksi.

Tähän postaukseen ajattelin koota listan asioista, joista voi aloittaa helposti karsimaan elämästään ylimääräistä. Minimalistin to do-lista

minimalismi-karsiminen-blogi

• Käy läpi sähköpostilistasi ja poista kaikki turhat viestit.

• Kansioi tietokoneen tiedostot jokainen omiin järjestelmällisiin kansioihinsa.

• Käy läpi kaikki paperit jotka omistat. Heitä pois turhat sellaiset. Laita jäljelle jäävät tärkeät paperit mappeihin ja tarvittaessa jaa yhden mapin sisältö kategorioittain. Jos haluat vähentää paperimäärää, ota tarvittaessa vaikka tärkeistä kuiteista kuva, jolloin myöskään muste ei ajan saatossa haalene. Kuiteille voi tehdä omat kansiot koneelle tai kovalevylle.

• Heitä pois rikkinäiset & parittomat sukat sekä alusvaatteet.

• Muuta pois heitettävää: rikkinäiset johdot, tyhjät paristot tai lamput, vanhat lääkkeet.

• Käy läpi kuivakaapin sisältö ja heitä pois / lahjoita sellaiset kuiva-aineet joita et itse käytä. Vaihtoehtoisesti ota tavoitteeksi leipoa kaappiin jääneistä kuiva-aineista jotakin – leipää, keksejä yms.

minimalismi-siivous

• Jos omistat kyniä / tusseja / maaleja, heitä pois kuivat ja käyttökelvottomat yksilöt. 

• Tyhjennä pakastin ja jääkaappi pilalle menneistä ruoista. 

• Ota käyttöön vihko, johon kirjaat kaiken tarpeellisen ylös. Se voi toimia milloin missäkin tarkoituksessa; muistiinpanovihkona, suunnittelupaperina, blogipostauksen hahmottelussa jne. Marketeissa on myynnissä myös kätevä tavallinen mukanakin kulkeva vihko, jossa on valmiiksi jaoteltu tila osiin. Esimerkiksi tämä: (klik), löytyy esimerkiksi nimellä indeksivihko, projektilehtiö tmv.

• Kalenterista saa myös tuunattua tiiviin paketin, joka toimii niin ajankulun hahmottamisessa, eräänlaisena päiväkirjana, menojen ja muistettavien asioiden muistuttajana, sekä omien päivittäisten tekemisten, velvollisuuksien ja mukavien asioiden listaamisessa. Vaikkei itsessään varsinaisia menoja edes olisi juurikaan, voi kalenterin avulla luoda järjestelmällisyyttä päiviin. Jos oikein kalenterista innostuu, saa siitä kokonaisen luovan harrastuksenkin eli bujoilun!

Luo rutiineita. Ne voivat olla pieniä asioita ja ripoteltuna vaikka ympäri viikkoa. Esimerkiksi lyhyt parin minuutin aamujumppa – vaikka tämä seuraava, on nopea ja pieni kehon herättelijä aamulla, jonka muistaa helposti ulkoakin (klik). Tai mitä jos merkkaat ylös oman rentoutumisaikasi, jolloin keskityt siihen, että teet jotakin itselle mieluista ilman kiirettä?

• Tietokoneen kirjanmerkkikansiot on kätevä tapa järjestää asioita koneelle. MacBookissa ne saa ainakin selaimen ylälaitaan omiksi kansioiksi, josta niihin helposti pääsee. Multa löytyy esimerkiksi seuraavat kansiot: blogi – hyvinvointi – kirjoittaminen – opiskelu – treeni.

• YouTubeen voi myös tehdä yksityisiä omia kansioita videoille, joihin haluaa palata myöhemmin. Tämä vaatii tilin tekemistä, muttei velvoita omien videoiden jakamiseen ja oman tilin saa salaiseksi. Multa löytyy täältä ainakin nämä kansiot: ahdistuksenhallinta – rentoutuminen – hyvän mielen videot – opiskelu – treeni – vaikuttavat tanssi / voimisteluvideot- valokuvaus.

minimalismi-lifestyle

Kännykän herätykset ja hälytykset ovat kätevä apu – motivoivat toimimaan (pistä aikaa vaikkapa 30min ja siinä ajassa siivoa tehokkaasti, asetettu aikaraja pistää liikkeelle ja auttaa hoitamaan vaikka sitten sen viikottaisen siivouksen), auttavat saavuttamaan tavoitteissa (ota tavoitteeksi vaikkapa lukea tai opiskella asetetun ajan verran, joka voi olla ihan niin lyhyt tai pitkä kun vaan sulle sopii) tai muistuttavat milloin mistäkin, joskus ihan yksinkertaisistakin asioista kuten syömisestä, lääkkeistä tai nukkumaanmenoon valmistautumisesta.

Tee asiat viivyttelemättä jos se on mahdollista; pese meikit heti kotiin tullessa, maksa laskut tai hoida vaikkapa se ikävä puhelu alta.

Ota tavoitteeksi pedata sänky joka päivä heti noustessa.

Listaa asioita. Tähän esimerkiksi OneNote on kätevä ja kulkee mukana niin tietokoneen kuin kännykän muodossa. Listojen tekeminen on i-h-a-n-a-a, ja ne voivat olla ihan mitä vaan. To do-lista, bucket list, luettavien kirjojen lista, tavoitelista, inspiroivien Instagram-seurattavien lista, ostoslista niin suuremmille kuin pienemmille hankinnoille, blogin postausidealista, katsottujen leffojen ja dokumenttien lista…Kun tietty juttu on saavutettu, pystyy sen tarvittaessa rastimaan, joka sekin on jo itsessään ihanaa. (Onko täällä muita, jotka nauttivat valtavasti listojen tekemisestä…? ?)

Yksinkertainen ja pieni juttu, jonka itse tajusin kylläkin tehdä vasta äskettäin: ei mainoksia -kyltti oveen. Säästää viikoittaiselta mainosvuoren raahamiselta paperinkeräykseen. Lisäksi se vähentää hairahtamaan tuotteiden ostamiseen, joiden tarvitsemisesta et edes ollut tietoinen ennen kuin ne asetetaan silmiesi eteen, heh.

.

.

.

Nappaa tästä listasta talteen just sulle sopivat vinkit!

Kiinnostaako teitä minimalismi ja millä tapaa se näkyy teidän elämässä?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.