Minimalismi

Minimalismi-postaussarja | henkinen raivaus

Pitkästä aikaa jatkoa minimalismi-postaussarjalle! Kuten edellisessäkin postauksessa mainitsin, on minimalismi mulle myös eräänlainen elämäntapa. Se ei kuitenkaan merkitse mulle askeettisuutta, vaan jonkinlaista henkistä kepeyden tunnetta, ja kaiken ylimääräisen ja turhan poistamista elämästä. Siksi seuraava sarjan postaus käsitteleekin juuri sitä mieleen liittyvää ja henkistä minimalismia, joka tosin ei taida mikään virallinen termi ollakaan. Kun elämästä karsii yleensäkin kaiken turhan pois, jää voimavaroja enemmän oikeasti tärkeille asioille.

minimalismi-elämäntapana

LISTA ASIOISTA JOITA KARSIA ELÄMÄSTÄ – KONKREETTISET ASIAT

× Palatakseni ensimmäiseen postaukseen, helppo tapa karsia jotakin pois, on aloittaa siitä mitä konkreettisesti omistat. Kannattaa siis käydä lukemassa edellinen minimalismipostaus täältä!

× Onko lähelläsi piiri ystäviä, jotka aidosti tukevat sua aina siinä mihin pyrit sekä hyväksyvät sut juuri tuollaisena? Vai tunnistatko jonkun, joka pikemminkin tuntuu lyttäävän valintasi aina maahan, arvostelee, vaatii? Voi kuulostaa karulta, mutta kysy itseltäsi onko lähelläsi nyt juuri ne ihmiset, joiden haluatkin olla osa elämääsi? Huonoa kohtelua ei kenenkään pidä sietää, joten omaksi parhaaksesi irtipäästäminen voi joskus tuoda tilaa hengittää. Kannattaa muistaa, että myös myrkyllisten ihmissuhteiden katkaisemisen voi kuitenkin yrittää tehdä ystävällisesti ja asiallisesti. ♥

× Omistatko paljon kuvia, joiden joukossa on ehkä sellaisia, jotka eivät enää nykyhetkeen kuulu tai joita et halua pitää tallessa? Selaa läpi kaikki kuvat, ja poista tai hävitä ne, joita et enää halua säilyttää. Toisaalta mieti myös järjellä – ehkä johonkin kuvaan jossa näytät mielestäsi kamalalta, voikin suhtautua tulevaisuudessa lempeästi ja hyväksyä sen osaksi juuri sun elämänjanaa.

× Syötkö ruokaa, joka tekee sulle hyvää ja josta oikeasti pidät? Ruoasta voi tehdä asian, josta nauttii, ja tämä on ainakin itselle ollut vaikeaa. Se, että ruoka on ravintorikasta ja terveellistä, ei poissulje sitä, että se ei voisi olla hyvää. Toisaalta elämään kuuluu myös se, että sallii itsellensä myös herkuttelun. Kuuntele kehoasi, ja mitä se kaipaa. Usein keho osaa kertoa enemmän kuin huomaammekaan. Vatsakivut, nuutunut mieliala, ärtyneisyys – ainakin ne heijastuvat omalla kohdallani usein siitä mitä syön ja syönkö sopivan usein väliajoin ja tarpeeksi.

LISTA ASIOISTA JOITA KARSIA ELÄMÄSTÄ – SOME

× Entäpä someseurattavasi? Seuraatko vain sellaisia ihmisiä, joita haluatkin seurata? Milloin viimeksi kävit läpi seurattavasi? Tuovatko seuraavasi ihmiset sinulle hyvää mieltä? (Vinkki: jos et jotakuta halua aktiivisesti seurata, mutta et halua lopettaakaan seuraamista, voit valita mykistyksen henkilön postauksille ja/tai stooreille, ja katsoa ne vaikka silloin kun haluat.? )

× Käy läpi sovellukset kännykästäsi, ja poista sellaiset joita et enää käytä.

× Milloin viimeksi kävit Facebookiasi läpi? Kaverilista, tykkäykset, ryhmät joihin kuulut? Onko kaverilistasi sellainen jollainen sen haluatkin olla, puhutko kaikkien tykkäyksiesi puolesta ja kuulutko ryhmiin, joista myös saat jotakin aidosti irti?

× Oletko tehnyt tunnuksia ja tilejä palveluihin, joita et enää käytä? Jos vanha salasana muistuu mieleen, voisitko käydä läpi mitkä tilit joutavat poistettavaksi?

× Sosiaalisen median jatkuva informaatiotulva kuormittaa ainakin mua, koska koko ajan on tunne, että täytyisi tietää ja olla ajantasalla ihan kaikesta. Käännä ilmoitukset pois niistä, jotka eivät ole välttämättömiä. Etenkin näin korona-aikaan, mitä jos rajaat informaation vain luotettaviin, ja välttämättömiin lähteisiin, jotka eivät ainakaan ruoki korona-ahdistusta enempää?

× Saatko mainossähköpostia, joka lopulta jää kuitenkin lukemattomaksi? Lopeta niiden sähköpostien tilaaminen, jotka skippaat aina rutiinina. Sähköposti ei täyty turhilla viesteillä ja toisaalta myös tämä osittain vähentää ainakin tunnetta jatkuvasta informaatiotulvasta.

2020-04-06 05.14.20 1

LISTA ASIOISTA, JOITA LISÄTÄ ELÄMÄÄN

× Pidä päiväkirjaa, ja ota tavoitteeksi vaikkapa kirjata vain yksi sivullinen ajatuksia, oivalluksia tai tapahtumia ylös päivältä. Tämä auttaa hahmottamaan ajan kulua ja sitä mitä teet päivisin, mutta toisaalta myös opettaa prosessoimaan omia ajatuksia ja tunteita. Jos kirjoittaminen sopii sulle, siitä saattaa saada valtavankin voimavaran elämään. (Vinkki: käy kurkkaamassa myös esimerkiksi postaus, jossa jaan 10 syytä kirjoittaa päiväkirjaa)

× Yksinkertaisia asioita lisätä hyvinvointia? Tee joka päivä ainakin yksi itselle mieluisa asia. Joogaameditoi, käy luonnossa kävelyllä, lue, tee kevyt venyttely, kuuntele hyvää musiikkia, helli kehoasi, soita tai laula, tee ohjattu rentoutusharjoitus…Mieti tekeminen, joka pistää just sun aivot narikkaan hetkeksi.

× Aseta itsellesi tavoitteita tai maaleja – olivatpa ne sitten pieniä tai suuria. Tämä luo tulevaisuuteen jotain mitä odotat, tai toisaalta saa ehkä innoitteen ryhtyä tekemään, jos asioille on annettu joku aikaraja. Tavoitteet voivat olla pitkän tai lyhyen aikavälin tavoitteita. Huomioi, että kyse on tavoitteista, joten anna sopivasti tilaa myös sille, että ne eivät välttämättä toteudu. Ne voivat olla silti pieni motivaattori tehdä sulle tärkeiden asioiden eteen töitä. Pienet askeleet ajavat kohti tavoitteita ja unelmia, suuret taas saavat tekemisen lopahtamaan pian.

× Ole aito sinä. Loppujen lopuksi, et ole täällä miellyttääksesi ketään vaan elät elämääsi itseäsi varten. Luovu kulisseista jotka olet itsellesi ehkä luonut. On raskasta esittää jatkuvasti jotakin, mitä et pohjimmiltasi ole. Tiedätkö edes kuka olet niiden kaikkien roolien, kulissien ja sen mitä pitäisi olla takana? Milloin viimeksi kysyit itseltäsi, kuka oikeasti olet? 

× Elä elämääsi enemmän läsnä, kuin somen kautta. Kaikkea ei tarvitse päivittää someen. Sinun ei tarvitse olla jatkuvasti tavoitettavissa. On oikeasti helpottavaa välillä elää kauniita hetkiä aidosti joka solulla läsnä, päivittämättä niitä reaaliaikaisesti someen. Lopulta elämä on oikeasti tässä ja nyt, ja jotkut hetket on parhaita elää ilman älylaitteita. En kuitenkaan tarkoita, että pitäisi heittäytyä toiseen ääripäähän ja olla jakamatta mitään sosiaaliseen mediaan. Jotkut hetket on kiva jakaa myös muiden kanssa somessa, mutta oletko pohtinut ikinä omaa somen käyttöäsi syvemmin?

minimalismi-vinkit

Tuleeko sulle mieleen asioita, joista luopuminen tai joiden lisääminen keventävät sun oloa? 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.