Mielenterveys

Meditoiminen & mindfulness – kohti hyvinvointia

Monille näistä sanoista tulee mieleen jotakin epämukavaa, ehkä risti-istunnassa tapahtuvaa, monta tuntia kestävää puuduttavaa keskittymistä ei-mihinkään. Se oli ehkä myös mun ennakkoluulo, mutta olin väärässä…Mitä meditaatio sitten edes tarkoittaa? Jollekin se merkitsee jotakin uskonnollista, mutta tällaiselle maallikolle se on pysähtymistä oman kehon, mielen ja ympäristön äärelle, sekä läsnäoloa ja rauhoittumista. Kun siihen yhdistetään mindfulness, tulee lopputuloksesta lempeää ja hyväksyvää. Jotakin joka tähtää kohti hyvinvointia ja sisäistä tyyneyttä.

HEADSPACE-SOVELLUS

Kuten viime postauksessa mainitsin, olen taas ottanut etenkin meditaatioon, mindfulnessiin ja nukkumiseen kehitetyn sovelluksen käyttöön. Headspace-niminen sovellus löytyy AppStoresta ilmaiseksi, mutta siitä on olemassa myös maksullinen versio. Kuten mainitsin, on tämä sovellus ehkä ainoa, josta voisin oikeasti maksaakin saadakseni kaiken sisällön käyttöön. Kuitenkin ilmaisellakin versiolla pärjää pitkälle.

Sovelluksesta löytyy lukuisia harjoituksia, videopätkiä ja kokonainen erillinen osio nukahtamisen avuksi. Sovellus on englanninkielinen, mutta ainakin itse virityin toisen kielen ymmärtämiseen hyvinkin pian. Uskon että keskivertoenglannilla pärjää oikein hyvin tämän sovelluksen parissa. Harjoitukset opastavat askel askeleelta meditaation ja mindfulnessin maailmaan. Niissä on sopivasti tilaa kuunnella opastavaa puhetta, mutta myös keskittyä omiin ajatuksiin ja kehon tuntemuksiin. Puhujan ääni on miellyttävä sekä pehmeä, ja sen takana on aito ihminen. Se luo tietynlaista aitoutta sovellukselle. Lyhyet videopätkät keskittyvät visualisoimaan konkreettisesti sitä, mitä milläkin harjoituksella haetaan. Ne auttavat näkemään asiat kekseliäästi uudesta perspektiivistä, ahaa-elämyksen kera.

Nukahtamisosiosta taas löytyy niin unimusiikkia, unimeditaatioita kuin rauhoittavia tarinoita miellyttävien atmosfäärien kera. Tarinat sijoittuvat mm. rannalle, antikvariaattiin sekä kaupungin yölliseen liikenteen hälyyn. Voit myös valita kuunneltavaksi pelkästään taustaäänen tarinankerronan sijaan, tai toisin päin.

headspace-kokemuksia

HEADSPACE OSAKSI RUTIINEITA

Yksi tapa meditoida on tuo kyseinen Headspace-sovellus, jonka myötä siitä on tullut ainakin mulle jokapäiväinen rutiini. Meditointi on helppo tehdä jonkun avustuksella, kuunnellen ohjeita ja neuvoja. Headspacesta löytää aina uusia harjoituksia harjoituksen perään, eli fiilis on vähän kuin lapsella karkkikaupassa. Harjoitusten määrä tuntuu vielä viikkojenkin jälkeen loputtomalta ja se innostaa. Kannattaa myös kokeilla painaa maksullisia harjoituksia, sillä useista avautuu ensimmäinen harjoitus kokeiltavaksi ilmaiseksi, ja sen voi tehdä moneen kertaan. Tykkään myös että sovellus on kokonaisuudessaan sellainen, josta välittyy hyvä mieli, tyyneys, rauhallisuus, lempeys ja turvan tunne. Kun sovelluksen sulkee, on joka kerta jotakin rikkaampi.

Mikäli harjoituksia tekee päivittäin, saa siitä palkkiomerkintöjä, jotka auttavat pääsemään alkuun luomalla meditaatiosta osan rutiineita. Kuitenkin pohjimmiltaan tarkoitus on, että halu tehdä harjoituksia syntyy puhtaasti omista sisäisistä motiiveista ja että itse saa myös harjoituksilta jotakin.

MIKSI KOKEILLA MEDITAATIOTA JA MINDFULNESSIA?

Mä olen havainnoinut harjoitusten myötä, miten ne ovat just mun elämääni vaikuttaneet:

× Kun on pakko pysähtyä, on pakko kohdata myös ne ikävimmät tunteet ja ajatukset, jotka on ehkä hukuttanut kaiken kiireen alle. Kuitenkin sen sijaan, että niitä alkaa pyöritellä ja pohtia, keskitytään siihen, että antaa vaikeiden ajatusten ja tunteiden tulla ja mennä. Esimerkkinä havainnoiva tilanne: olet vedessä, ja sulla on pallo. Pallo kuvaa tunteita. Jos yrität piilottaa palloa näkyvistä, painaa veden alle eli pois mielestä, vie se hirveästi voimia. Lisäksi kun pallo lipsuu otteesta takaisin pintaan, se palaa takaisin kovalla vauhdilla – aivan kuten tunteet silloin jos niitä ei kohtaa. Jos kuitenkin antaa pallon olla pinnalla eli ajatuksissa, pallo on välillä läsnä, välillä seilaa jossakin kauempana niin ettei sitä ehkä ajattelekaan. Ei tarvitse myöskään jatkuvasti keskittää voimia siihen, että yrittää pakoilla tunteita. Kumpi onkaan lopulta sitten helpompi? Koen että tähän kiteytyy omalla kohdallani meditaation ja mindfulnessin tarkoitus. Hyväksymään se, että vaikeita ajatuksia ja tunteita on meillä jokaisella, mutta sen sijaan että niitä tukahduttaisi tai yrittäisi paeta, voi lempeästi hyväksyä ne. Antaa niiden tulla ja mennä, takertumatta niihin liiaksi, opetella myös irtipäästämistä.

× Keskittyminen, suunnitelmallisuus, tehokkuus.  Mulla on usein fiilis, että on hirveä pakote tehdä asioita, ja saatan tehdä kaikenlaista kuitenkaan lopulta ilman järkevää punaista lankaa. Ehkä jopa niin, etten saa mitään saatettua edes loppuun. Sillä hetkellä kun tekisi eniten mieli sännätä joka suuntaan, olen tajunnut että tarvitsen eniten kuitenkin sitä että silloin pysähdyn. Keskityn harjoitusten myötä rauhalliseen hengitykseen, kehon tuntemuksiin, ajatuksiin, tunteisiin, sekä aistien avulla ympäröivään tilaan. Sen jälkeen ajatukset ovat selkeämpiä, ja osaan toimia suunnitelmallisesti sekä lopulta tehokkaammin.

mindfulness-hyödyt

× Maadoitus, hetkessä eläminen. Vaikka meditaatiossa keskitytään vuoroin itseen ja sitten ympäristöön, ei se erota näitä kahta. Pikemminkin se maadoittaa ja luo nämä yhdeksi kokonaisuudeksi – ei siis luo poissaolevuutta niillä joilla siihen on taipumusta. Tämän seurauksena olen oppinut elämään läsnä tilanteissa kokonaisvaltaisesti aistien ja kehon kautta.

× Sisäinen tyyneys ja turvallisuus. Mulla on usein harjoitteiden jälkeen, tai jo heti niiden alkaessa turvallinen olo. Kaikki on hyvin juuri nyt. Ikäviin tuntemuksiin, kuten ahdistukseen tai kipuihin, keskitytään hyväksyen ja lempeästi.

× Nukkuminen. Nukkumaanmenoon olen liittänyt rutiineiksi joko kuunnella unimusiikkia piikkimatolla, tai keskittyä rauhoittavaan meren kohinaan samalla kun kirjoitan päivän ajatuksia ylös. Kehoskannaus-harjoitus toimii myös hyvin rauhoittamaan mahdollisesti vielä virkeän mielen ja kehon ennen nukkumaanmenoa. Sovellukseen voi laittaa myös muistutuksen milloin alkaa rauhoittumaan illalla. Silloin voi pistää taustalle soimaan vaikkapa sen meren kohinan, tai miellyttävän ambientin.

× Aloita aamu somen selailun sijaan meditaatioharjoituksella. Harjoituksissa keskitytään vastaanottamaan päivä positiivisin ja avoimin mielin erilaisia mielikuvia apuna käyttäen. Harjoituksia löytyy myös ihan vaan muutenkin positiivisen fiiliksen lisäämiseen, jotka sopiikin hyvin etenkin aamuun. Niiden myötä voi oppia löytämään vaikkapa oman turvapaikan ajatuksistaan tai antaa itselleen luvan pienelle päiväunelmoinnille.

***

Postaus ei ollut mikään maksettu mainossisältö, vaan vinkkaus tästä kivasta sovelluksesta myös teillekin! ♥ Sen myötä ajattelin jakaa myös niitä hyötyjä, mitä olen meditoinnin ja mindfulnessin avulla saanut omaan elämääni. Jos lähtee testaamaan sovellusta, kannattaa siihen suhtautua niin, että kuuntelee itseä ja sitä minkälaista harjoitusta kaipaisi juuri nyt, eikä niin että tekee harjoituksia velvoitteesta tai pakosta. Viiden tai kymmenen minuutin harjoituksen saa ahdettua hektiseenkin päivään, kun havainnoi sitä mitä itse tarvitsisi juuri nyt – lempeää hengitysharjoitusta vai kenties taukoa vaikeista tunteista?

Onko tämä sovellus teille tuttu tai kuuluuko meditointi/mindfulness teidän elämään jollakin tapaa?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.