Mielenterveys

Maailman mielenterveyspäivä 2020 – Olisinpa tiennyt

10.10 vietetään Maailman mielenterveyspäivää. Tänä vuonna teemana on kuunteleminen. Halusin tehdä aiheeseen liittyen postauksen, sivuten myöskin kuuntelemisen teemaa.

Alla näkyvä kuva on otettu melkeinpä tasan kymmenen vuotta sitten. Olin vaikeasti masentunut ja kuoreeni vetäytynyt. Minulla oli äärettömän huono itsetunto ja oli helpompi keksiä mitä kaikkea vihaan itsessäni kun mistä pidän. Mietin ihan liian paljon olenko riittävä tai hyvä omana itsenäni. Kävin keskustelemassa pahasta olostani, mutta asioista oli vaikea puhua, mielummin myötäilin ja vastasin ympäripyöreästi jos tarvitsi. Oli vaikea pyytää apua. Vaikeinta oli sanoa että voi oikeasti tosi huonosti. Se olisi asettanut minut haavoittuvaksi ja kaatanut sellaiset kulissit joita väkisin yritti ylläpitää.

Mutta parasta mitä tein, oli lopulta se että puhuin. Toisesta näkökulmasta myös se että tulin kuulluksi. Minua kuunneltiin.

Tuolle 10 vuotta nuoremmalle minälle sanoisin että heikkoutta ei ole pyytää apua, se on itsestä huolen pitämistä ja sinulla on siihen oikeus. On okei, ettei aina ole okei.

Sanoisin että kiusaaminen ei määrittele minua ihmisenä. Että se on äärimmäisen väärin eikä sille ole mitään syytä joka sen oikeuttaisi. Erilaisuuden hyväksyminen ja heikomman puolien pitäminen on rohkeutta, ei heikomman lyttääminen maahan. Että uskaltaisinpa olla se mitä haluankin olla, sillä tämä on minun elämäni. Ja elämä on aivan liian lyhyt hukattavaksi omien epäkohtien laskemiseen ja turhien asioiden murehtimiseen. Olipa ne sitten kiloja tai ”epäonnistuneita” kokeita jossa en ylttänyt siihen mihin oman rimani olin asettanut. Että joskus tekee hyvää tehdä asiat vähän puoliteholla. Ottaa vähän iisimmin.

Ennen kaikkea sanoisin, että etpä uskoisi, mutta täältä minä kymmenen vuotta myöhemmin kirjoitan nämä sanat lempeästi ymmärtäen että sinulla on nyt kauhean paha olla, mutta usko pois, sinä selviät. Kiusaajien sanoja ei tarvitse kantaa mukanaan loppuelämäänsä, niistä saa päästää irti. Olen riittävä ja oikeutettu tekemään elämässä juuri sitä mikä tekee minut onnelliseksi. Että joskus kaikki se mitä käyn läpi, tulee olemaan oma voimavarani. Jotakin joka on opettanut elämästä enemmän kuin yksikään kirja.

Olisinpa tiennyt.

***

Miten sinä voisit osoittaa arjessasi kuuntelevasi ja kehittää vuorovaikutustaitoja?

Mitä jos pysähdyt ystäväsi, tuttavasi tai vaikkapa naapurisi sanojen äärelle ja kuuntelet mitä toisella on aidosti sanottavaa? Joskus sitäkin tärkeämpää että osaisi sanoa oikeat sanat vastaukseksi, voi olla se että on pelkästään läsnä. Että pysähtyy ja kuuntelee. Antaa toiselle tilaa puhua. Kuuntelee keskeyttämättä ja pistää hetkeksi puhelimen sivuun. Voit osoittaa eleilläsi ja sanoillasi kuuntelevasi.

Vuorovaikutukseen kuuluvat monenlaiset arkiset tilanteet, mukaan lukien erilaiset ristiriitatilanteet. Kirjoittaessa ja puhuessa tulee väistämättä vastaan väärinymmärryksiä. Ihmiset tarkoittavat samoilla ilmaisuilla eri asioita, joten voit selventää tarkoittiko toinen sitä miten itse asian ymmärsit. Oletko kiinnittänyt koskaan huomiota elekieleesi? Tiedostamatta esimerkiksi riitatilanteissa puhut myös kehonkielelläsi. Pelkkä käsienkin laskeminen puuskasta voi olla pieni osoitus sille että on suostuvainen keskustelemaan asioista ja kuuntelemaan.

Kuunteleminen ei ole vain yksipuolinen palvelus, vaan joskus myös opettavainen kokemus. Mitä jos kohtaisitkin seuraavan kerran ennakkoluulottomasti toisen ihmisen, huolimatta siitä millaisia ennakkokäsityksiä olet jo ehtinyt muodostaa – mahdollisesti lopulta aivan vääriäkin sellaisia? Kuunteleminen ei tarkoita että asioista tarvitsi olla samaa mieltä, mutta joskus mahdollisuuksien antaminen voikin laajentaa omaa maailmankuvaa uudella tapaa ja yllättää itsesikin.

***

Mikäli haluat käydä tutustumassa vielä Mieli.ry:n tarjoamaan materiaaliin, käy kurkkaamassa täältä: Näin osallistut Maailman mielenterveyspäivään.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.