Terveys & Hyvinvointi

Kuinka löytää iloa liikkumiseen, osa 1

Ensimmäisten askeleiden kohdalla keho tuntuu olevan sementtiä, jota maa painovoiman lailla vetää puoleensa. Olen aina miettinyt etten voi lähteä juoksemaan, koska olen hidas, hengästyn, hikoilen ja punastun. Mutta eikö se ole urheilun tarkoituskin? Ja eikö se kerro, että juuri sen takia olenkin siinä, kehittyäkseni. Juoksen, vaikka tiedän että osa juoksee ohi, vaikka välillä joudun vaihtamaan kävelyyn, vaikka hengästyn. Vähitellen saan ajatuksia suunnattua jo muuhunkin. Liikkuessa käsittelen vaikeita ajatuksia, tunteita ja kokemuksia, jotka eivät kohdistu juoksemiseeni. Joskus käsittelen vaikkapa koulukiusaamista. Miten pahalta se tuntui, mutta tässä minä olen ja saan enemmän voimaa askeliin ajatellessani että selvisin siitä! Adrenaliini virtaa. Ylämäet tuntuvat melkein kuin mäkilähdöiltä autokoulussa, jotka olivat nurinkurisuudessaan ainoa asia jonka osasin helposti. Se tuntuu kuin haluaisi uudelleen ja uudelleen samaan jännittävään huvipuistolaitteeseen. Tai pääsisikin juoksemaan unessa karkuun. Ehkä pääsen lopulta karkuun pään sisäisiä rajoitteita, ja sitä paremmalta tuntuukin tähdätä lähes harppovin askelin kohti mäen huippua.

liikunnan-ilon-löytäminen

Syömishäiriön jälkeen oli vaikea suhtautua liikuntaan samalla tapaa kuin aiemmin. Tiedän siis tasan tarkkaan miltä tuntuu, kun liikunta ei vaan nappaa. Se muistuttaa kaikesta muusta, kuin sen myötä tulevasta hyvästä olosta. Sisäisen liikkumisen ilon löytäminen ei ole kuitenkaan mahdotonta, vaikka voikin viedä aikaa. Kannattaa tähän liittyen käydä kurkkaamassa myös tämä postaus: Keho, mieli ja liike – liikunnan ilon löytäminen. Kun alkaa taas saada käsiksi siitä, että liikunta voi tuottaa iloa vain tekemisen itsensä vuoksi, mistä lähteä liikkeelle? Nappaa tekstistä mukaan vinkit jotka tuntuvat omalla kohdalla hyödyllisiltä!
pure-white-background-85a2a7fd

Jos kaikki pohjautuu lempeään, suopeaan ajatukseen liikunnasta, on helpompi lähteä taas löytämään iloa liikkumiseen. Liiku tavalla, joka tuottaa sulle mielihyvää. Jos juoksu ei ole sun juttu, niin sen ei tarvitse olla. Maailmassa on paljon lajeja ja tapoja liikkua, ja niiden joukosta löytyy varmasti jokaiselle oma juttu. Se voi olla kotona tanssimista hyvää musiikkia fiilistellen, ja antaen kehon virrata musiikin mukana tuoman liikkeen mukana. Luonnossa liikkumista niin, että kauniita maisemia ihaillessa tuleekin huomaamattakin liikuttua useampi kilometrikin. Pyöräilyä auringosta nauttien tai tihkusateessa tuntien todellakin olevansa elossa.

Jos lähden lenkille tai kävelylle, jätän usein mittamatta aikaa tai matkaa. Liikun sen verran kun tuntuu hyvältä, ja huomaamatta alkaa muodostua tiettyjä vakioreittejä. En punnitse itseäni. En tee sillä tiedolla mitään, onko kiloja tänään kaksi enemmän vai yksi vähemmän kuin eilen. Oon huomannut, että kaikenlaisen liikuntaan liittyvän konkreettisen datan seuraaminen ei vaan toimi. Joskus liikunta jää kiireen keskellä vähemmälle, mutta se voi silloin olla hyötyliikunnan muodossa: pyöräilen kauppaan tai kävelen portaat.

Kuuntele kehoasi. Jos tuntuu että turhauttaa ja koko päivä on kulunut sisällä, voisiko vaikka pieni kävely tehdä hyvää? Jos tuntuu että tänään ei oikein jaksaisi, niin onko silti tunne, että lenkin jälkeen voisi ollakin hyvä fiilis että lähti? Tai tuntuuko että ei vain yksinkertaisesti jaksa? Aina ei tarviikaan jaksaa, joskus on hyvä antaa tilaa levolle.

Sinua kannattelee ainutlaatuinen, rakas keho. Ole sille lempeä ja suo sille asioita jotka tukevat kokonaisvaltaista hyvinvointia, olipa kyse sellaisesta vaikkapa sitten liikkumisen muodossa. ♥ Toivottavasti tämän postausmatkan myötä löytyy eri tapoja tarkastella omaa liikkumista, ja ehkä löytää pienen pieni inspiraatio ja sisäinen ilon pilkahdus, jonka kautta osaa nauttia taas liikunnan mukana tuomasta hyvästä olosta. Pienin askelin!

*

*

*

Päätin lyhentää hieman alkuperäistä tekstiä, jaetaan tämä aihealue suosiolla useampaan osaan! Tulossa on vielä juttua muun muassa motivaatiosta, tavoitteista, urheiluvälineistä ja trackereista.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.