Mielenterveys,  Terveys & Hyvinvointi

9x vinkkiä rauhoittaa tilanne koronan keskellä

Pitäydyn edelleen siinä periaatteessani, etten koronaan aio ottaa kantaa. Sen sijaan keskityn siihen, mikä on myös blogini tarkoitus, eli jakaa positiivista mieltä myös tällaisen tilanteen keskellä, joka ei nyt kosketa vain meistä osaa, vaan tällä hetkellä koko maapalloa. Vinkit pohjautuvat osaltaan Suomen Mielenterveys ry:n vinkkeihin, mutta lisäsin niihin myös omia ajatuksia aiheesta, jotta postaus ei nyt olisi suora copy-paste tuosta vinkkilistasta. Miten siis pärjätä tilanteen keskellä ja rauhoittaa mieli?

pastelliunelmia-blogi

TILANNE PAKOTTAA PYSÄHTYMÄÄN

Tilanne pakottaa meitä kaikkia pysähtymään. Jos on tottunut hukuttamaan itsensä kiireen keskelle ja pakoillut näin ehkä omia vaikeita tunteita, on nyt pakko pysähtyä. Se voi ahdistaa, mutta nyt jos milloinkaan on hyvä aika opetella myös kohtaamaan omat ajatuksensa ja tunteet. Mä itse latasin pitkän tauon jälkeen mindfulness-harjoituksiin pohjautuvan Headspace-sovelluksen AppStoresta, ja tämä onkin ehkä ainoa sovellus, josta voisin oikeasti maksaa saadakseni kaikki harjoitukset käyttöön. Ilmaiseksikin löytyy kuitenkin valtavasti harjoituksia. Harjoitukset pohjautuvat tietoiseen, hyväksyvään läsnäoloon, jonka avulla annetaan mieleen tulla kaikenlaisia tunteita ja ajatuksia, mutta sen sijaan että niitä kiinnittäisi liikaa huomiota, antaa niiden tulla ja mennä sellaisina kuin ne ovat. Sovelluksessa on myös vinkkejä ja harjoituksia nukahtamiseen, ahdistuksenhallintaan, stressiin, tehokkaaseen työskentelyyn sekä keskittymiseen. Lisäksi sen sijaan että aamun aloittaa somen selailulla, voi kokeilla vaikkapa harjoitusta joka valmistaa vastaanottamaan päivän hyvin mielin. Mun on varmaan pakko tehdä aiheesta ihan oma juttunsa, koska tämä sovellus on niin kiva…! ♥

KAIKKI TUNTEET OVAT HYVÄKSYTTYJÄ

Tässä tilanteessa ei ole oikeaa tai väärää tunnetta. Jokainen reagoi omalla tavallaan, ja kaikki tunteet ovat sallittuja. Anna itsellesi lupa tuntea niitä tunteita, joita tilanne sinun kohdalla aiheuttaa. Tilanne on suurimmalle osalle meistä sellainen, jollaisen keskelle meistä kukaan ei osannut aavistaa joutuvansa. Epävarmuus on tällä hetkellä varmaan päällimmäisin tunne monilla, sillä kukaan ei osaa ennustaa mitä tämä kevät tuo tullessaan. Jollakin voi herätä tunteita ehkä sellaisesta tilanteesta, joka pohjautuu katsomiimme kauhuelokuviin. Olen kuullut että jollakin on kauhukuvia maailmanlopusta, kadulla kävelevistä zombeista ja mulle itselleni tilanne tuo mieleen sellaiset sotaelokuvat, joissa yleinen hätävaroitus soi ja jotakin kauheaa tapahtuu. Yritä rauhoittaa mieli, hyväksy epävarmuus, mutta erota tilanne niistä pahimmista kauhuskenaarioista. Uskon, että yhdessä tästäkin tilanteesta selvitään, niin kuin aina ennenkin on selvitty samantyyppisistä olosuhteista.

aamupala-blogi

KONTROLLI

Koska tilanne aiheuttaa useimmissa hallinnan puutteen tunnetta, pyri pitämään elämässä niitä asioita jotka luovat kontrollia. Tee koronan ehkäisemiseksi se minkä voit: huolellinen käsienpesu ja ota vastuu omista tekemisistäsi. Kontrollia voi luoda elämään pitämällä yllä rutiineita, alkaen ihan perusjutuista. Pidä päivärytmiä yllä, syö säännöllisesti ja tee itselle mieluisia asioita. Mikä on sun selviytymiskeino vaikeissa tilanteissa ja mikä auttaa sua jaksamaan? Mä itse käytän selviytymisessä luovia keinoja, pääasiallisesti kirjoittamista ja valokuvaamista.

RAJOITA TIETOTULVAA

Korona on kaikkien lehdistöjen puheenaihe, eikä siitä voi välttyä tv:tä katsoessakaan. Rajoita tietotulva muutamaan luotettavaan (!) lähteeseen, ja pyri olemaan tietoinen vain välttämättömyyksistä. Liika tietotulva ahdistaa ihan varmasti, ja usein lehdistöt myös saattavat tehdä samasta aiheesta monta uutista, hieman aihetta päivitettynä. Tämä saa ihmisissä illuusion, että uutta tietoa olisi saatavilla jatkuvasti, vaikka todellisuudessa uutinen ei sinänsä edes mitään oleellista tai uuttakaan tietoa jakaisi.

luonto-blogi

LIIKU ULKONA

Kukaan ei ole toistaiseksi kieltänyt ulkona liikkumista (paitsi ne jotka määrätysti tietenkin karanteenissa ovat), joten lähde luontoon kävelemään. Metsä, luonto, vesi ja muut rauhoittavat luonnon elementit saavat hengähdyksen kaiken keskeltä. Mitä jos pysähtyisit hetkeksi meren/järven rantaan, kalliolle, tai muulle paikalle, jossa voit hetken keskittyä vain siihen hetkeen ja mitä ympärilläsi on? Kiinnitä huomio aisteihin: mitä tunnet, näet, haistat tai kuulet. Tilanne ei myöskään pysäytä luonnon kiertokulkua: kevät tulee tilanteesta huolimatta, ja luontokin alkaa vähitellen heräillä talviunilta.

TÄSTÄ SELVITÄÄN YHDESSÄ

Jos omat voimavarat riittävät, voisitko tarjota apua niille, jotka nyt tarvitsevat ylimääräistä tukea asioiden hoitamisessa. Tarvitseeko joku läheinen, tai kenties asuintalosi vanhus tai riskiryhmään kuuluva apua ruokakaupassa asioimisessa tai apteekkireissuissa? Apua voi tarjota helpoiten vaikkapa laittamalla ilmoitustaululle lapun, sillä kaikkia ilmoitukset eivät tavoita somesta.

”Ottakaa fyysistä etäisyyttä, mutta henkistä läheisyyttä”.

-Sauli Niinistö

Someaika tarjoaa kuitenkin loistavia mahdollisuuksia pitää yhteyttä helpommin ihmisiin, jotka asuvat kauempanakin. Laita viestiä, soita, tai ota videopuhelu. Puhu ja kuuntele – tuetaan toinen toisiamme. Huolehditaan myös vanhuksista. Ystävien kanssa voi myös jakaa ajatuksia arkisista asioista, jotka saavat välillä muutakin ajateltavaa.

Somessa on pyörinyt myös haaste, jossa kannustetaan tukemaan yrittäjiä tilanteen keskellä. Vaikka ostohysteriaan ja kulutukseen en ketään itse kannustakaan, voisiko nyt olla aika tukea jotakin yritystä, jos rahallisesti siihen pystyy, ja jos on suunnitellut jonkun asian hankkimista?

lukeminen-blogi

LUE

Joku heitti hauskan piristyksen bookstagram-tilillään Instagramissa: kuinka monta kirjaa sun kotoasi löytyy lukemista vaille ja kuinka pitkälle niillä pärjäisi? Multa löytyy tällä hetkellä jopa kuusi (!) kirjaa, jotka ovat odottaneet lukemista, mutta lukemiselle ei muka ole ollut aikaa. Nyt on, joten lue, olipa se lukeminen sitten kirjoja, lehtiä tai vaikka blogeja. Multa löytyy myös kotoa paksu mindfulness-lehti, joka odottaa vielä lukemista loppuun. Lehti on supermielenkiintoinen, mutta hämmästelen miten niinkin kivalle asialle ei muka ole ollut aikaa…

KÄÄNNÄ AJATUKSET HYSTERIASTA RAHOITTUMISEEN

Olemme ehkä eläneet kiireen keskellä, ja asioille ei muka ole aiemmin ollut aikaa. Nyt ehkä on. Tee niitä asioita, mitä sun keho ja mieli kaipaa. Kuuntele sitä mitä sillä on sanottavaa. Mulla itselläni ei (muka) ole ollut aikaa kirjoittamiselle, lukemiselle, blogin pitämiselle ja valokuvaamiselle. Aion siis itse keskittyä nyt niihin. Tee sitä, mikä tuo just sulle hyvän mielen.

Tilanne pakottaa meitä pysähtymisen lisäksi pysähtymään myös sen äärelle, että pistää asiat oikeaan perspektiiviin. Mikä ihan oikeasti on tärkeää elämässä? Mitä haluan elämältäni? Onko joku asia ollut sellainen, johon haluaa muutosta, muttei ole ryhtynyt sitä tekemään? Voisiko nyt olla siihen aika?

lempeys-blogi

SUUNTAA HUOMIO HYVÄÄN

Suuntaa kaiken keskellä huomio myös hyviin asioihin. Mistä olet kiitollinen? Mikä ilahdutti juuri tänään? Niin kuin kaiken hyvän keskelle mahtuu ikäviä asioita, mahtuu myös kaiken ikävän keskelle hyvää. En näe, että tässä tilanteessa olisi väärin keskittyä myös vähän itseensä. Pitää huolta sekä muista, mutta myös itsestään. Tehdä itselle mieluisia asioita. Mulle kevät on aina ollut voimauttavaa aikaa sen jälkeen kun pitkä talvi alkaa olla selätetty, ja itselläkin alkaa riittää taas voimia enemmän kaikkeen. En näe syytä, miksi en saisi nyt myös keskittyä nauttimaan kaikesta niistä hyvistä asioista, joita kevät tuo tullessaan. Se on mun selviytymiskeino, ja jokainen selvitköön tilanteesta niillä keinoin jotka itsellä auttaa.

Siteerattakoon tähän loppuun myös yhdellä osastolla ollessani seinällä koristavaa lausetta, joka onkin ehkä kaikille kyseisen osaston potilaille pinttynyt loppuelämäksi mieleen, heh:

”Varmaa, mikäpä täällä olis varmaa,
Paitsi se että pitää jatkaa
Vaikka se tuntuis vaikealta”

hyvänmielen-blogi

Turvallista viikonjatkoa jokaiselle, koitetaan pysyä terveenä!

Mikä sua auttaa jaksamaan tämän tilanteen keskellä?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.